Ultieme Contentstrategie
Robert Jansen Ondernemer
Robert Jansen
08/10/2019
 in Ondernemen 


Wanneer je een website of blog begint zonder een fatsoenlijke contentstrategie, kun je al gauw vastlopen. Vooral voor beginnende marketeers is het ESSENTIEEL om een eenvoudig na te leven contentplanning en -strategie uit te stippelen. 

Vaak zie ik bij de startende blogger dat ze maandenlang ploeteren aan hun website, zonder dat er noemenswaardige traffic binnenkomt. Met als gevolg dat ze willen opgeven.

Zonde en totaal niet nodig. Met de juiste contentstrategie heb je veel te winnen. Je zet de juiste toon voor een winnende website of blog

Onderstaande 7 tips zorgen dat je glashelder krijgt WAT je doet, WAAR je mee bezig gaat en voor lange tijd nieuwe content kunt blijven toevoegen aan je website.

Waarom is een contentstrategie belangrijk?

Al eerder heb ik uitgelegd wat de juiste 'attitude' is om succesvol te worden dankzij het internet. En dat is de houding / instelling die je MOET hebben als je online wilt winnen.

Maar wat nu als dat allemaal wel goed zit, maar je hebt eigenlijk geen idee wát je dan precies moet doen met je website. Exact daarom kan het voor sommigen een groot voordeel zijn om geen website op te richten, maar verkopen via Bol.com als verdienmodel te hanteren. Het voordeel daarvan is dat je GEEN website of blog nodig hebt om toch (heel veel) geld te kunnen verdienen.

Wanneer je echter wél een eigen website of blog hebt, bijvoorbeeld omdat je je eigen producten wilt lanceren of aan de slag wilt als succesvol affiliate marketeer, dan is het in mijn ogen een MUST om de juiste contentstrategie te hanteren.

Doel van dit artikel

In dit artikel staat daarom de ULTIEME (meest eenvoudige) contentstrategie centraal.


Met de 7 tips die ik je ga geven maak je binnen no-time je eigen winnende website of blog. Leef deze tips na en bereik jouw doelen:

  • Meer (gratis) traffic naar je website
  • Je bouwt consistent aan een waardevolle website
  • Voor lange tijd nieuwe content plaatsen
  • Verbeterde zichtbaarheid van jou, je website en je bedrijf
  • Meer bezoekers, meer sales

Tip #1: Doe GOED zoekwoorden onderzoek

De absolute basis van een interessante, goedlopende website of blog is uiteraard keyword research. Dat is de basis van jouw SEO. Je kunt wel een website over "honden" schrijven, maar zodra je allerlei irrelevante blogs schrijft, zullen mensen jou nooit vinden.

Het keyword van dit artikel dat jij op dit moment leest is (heel verrassend) contentstrategie. Waarschijnlijk zocht jij op die of een soortgelijke term of zin (in Google), waarna jij hier bent terecht gekomen.

  • Alvorens je gaat bloggen is het goed om te onderzoeken waar mensen exact naar zoeken. Vraag jezelf af: "Waar ligt de behoefte van de bezoeker?"

Voer daarom een goede keyword research uit voordat je écht aan de slag gaat met bloggen. De tips hieronder gaan je daar verder bij helpen.

Hoe doe je goed keyword onderzoek?

Er zijn diverse tools beschikbaar om zoekwoordonderzoek uit te voeren. Denk aan Google zelf door de automatisch gegeneerde suggesties wanneer je een woord intypt:

Google zoeksuggesties

Onderaan de zoekpagina van Google zie je ook diverse gerelateerde zoektermen. Hier zoeken mensen ook op:

Andere relevante zoektermen

Deze waardevolle tools van Google bestaan in eerste instantie voor de zoeker. Hiermee verhoogt Google hun eigen relevantie. Daarbij is deze informatie voor marketeers zoals jij en ik tevens zeer handig. 

Deze suggesties laten namelijk zoektermen zien waar vaak op gezocht wordt. Wij kunnen daar goed op inspelen door onze website, artikelen en blog daarop aan te passen.​

Je kunt ook andere (betaalde) tools gebruiken zoals:


Tip #2: Plan 100 artikelen in

Een goede contentstrategie bestaat uit het exact helder krijgen van WAT je WANNEER gaat ondernemen.

Je hebt goed keywordresearch gedaan. En wat nu dan?

Een slimme tweede stap is om minstens 100 artikelsuggesties te verzinnen en in te plannen. Dit doe je door 100 titels op te slaan als concept. Deze titels haal je simpelweg uit de keywords. Zo ben je ervan verzekerd dat je gedurende langere tijd vooruit kunt met het vullen van jouw winnende website, 

In dit artikel gebruik ik als voorbeeld een website over honden. 

Stel, jij hebt een passie voor honden en hebt veel verstand van hondenvoeding, verzorging, opvoeding, africhten, hondenkarakters etc.

Verzin 100 suggesties waar je een artikel over kunt schrijven. Baseer dit op jouw keywordresearch. Plan ze allemaal in voor de komende tijd. In WordPress kun je bijvoorbeeld makkelijk concepten maken van jouw keywords. Dat worden allemaal artikelen met de tijd. 

Artikelsuggesties voor je contentstrategie

Overigens kun je ook ouderwets je contentstrategie uitschrijven met pen en papier. Pak een groot, leeg A3 of A2 vel en schrijven maar! Lekker brainstormen over wat je allemaal op jouw website verwerkt wilt hebben.


Tip #3: Sorteer de niches

Maak een onderscheid in de grotere zoektermen; ook wel 'macroniches' genoemd. Als je een artikel schrijft over honden, dan is dat zeer algemeen. Vandaar de term macro.

Een artikel schrijven over chihuahua's is al wat specifieker, maar nog steeds vrij algemeen. 

Je kunt nog verder specificeren. Bijvoorbeeld vacht chihuahua's wat meer een mediumniche is. Dit is al een stuk specifieker, maar het kan nog veel specifieker. 

Om het nog specifieker te maken kun je een artikel schrijven over voeding voor mooie vacht chihuahua. Hier wordt al wat minder op gezocht, omdat het specifieker is. 

  • Hoe specifieker, hoe minder verkeer.

Aan de andere kant kun je wel meer GERICHT en WARM verkeer krijgen als jij over meerdere specifieke micro-onderwerpen een artikel hebt gepubliceerd. De mensen die op een (extreem) specifieke zoekterm zoeken en op jouw website komen, zijn veel "warmer".

Het onderscheid in niches

Microniches (specifiek)


voeding voor mooie vacht chihuahua
​​vlooien uit vacht halen chihuahua
vachtverzorging met borsteltje chihuahua


​​​​Mediumniches (algemeen-specifiek)


​​hondenvoeding chihuahua
nagelonderhoud chihuahua
hondenhok chihuahua


Macroniches (algemeen)


chihuahua kopen
chihuahua opvang
chihuahua​​​​


Om zo maar even een aantal keywords te noemen.

Wanneer je meerdere, zeer specifieke artikelen schrijft, dan zitten daar verschillende voordelen aan:

  • Op een zeer specifieke zoekterm/vraagstuk zit minder concurrentie
  • Je wordt makkelijker gevonden in de zoekmachines​​
  • De bezoeker is 'warmer' doordat hij of zij specifiek naar informatie (of product) van jouw website op zoek is

Tip #4: Schrijf je microniches uit

Sommige marketeers vinden het prettig om te beginnen met de microniches. Anderen beginnen liever met de macroniches. Het maakt op zich niet zoveel uit.

  • Voor een sterke contentstrategie kun je echter het beste WEL beginnen op microniveau.

Beantwoord eerst maar eens 20 specifieke vragen. Hiermee bedoel ik dat je eerst 20 microniches gaat uitschrijven, zoals hierboven beschreven.

Zo beantwoord je specifieke vragen van bezoekers en ben je op microniveau van waarde met je website.

Hiermee krijg jij (als het goed) al je eerste traffic op je website. En maak je misschien al wel de eerste sales. Mensen komen namelijk met een zeer specifieke hulpvraag naar jouw website. 

Pak de microscoop erbij

Wanneer jij vervolgens naar een passend product verwijst die (perfect) aansluit op de hulpvraag, dan stijgt de kans dat je een verkoop realiseert.

LET OP

Bezit jij een eigen website en wil je (meer) gaan bloggen of copywriten? Dan kun je natuurlijk al dit werk zelf gaan doen. Zelf heb ik ook jarenlang al mijn teksten geschreven. Niet omdat het MOEST, maar puur en alleen omdat ik het leuk vond om mijn kennis op die manier te delen. 


Daarnaast werkte mijn manier van schrijven blijkbaar zo goed dat ik er van kan leven.


Toch heb ik gemerkt dat hier heel veel tijd in gaat zitten. Je kunt je website veel sneller en effectiever op de kaart krijgen bij het uitschrijven van je niches door taken op de juiste manier uit te besteden. Als je schrijven niet leuk vindt, of er niet zo goed in bent, is de beste weg uiteraard om VEEL te oefenen. MITS je daar beter in wilt worden uiteraard.


Wil je daar liever geen tijd aan besteden, zoek dan een goede schrijver die je voor het juiste bedrag aan het werk zet 🙂


Tip #5: Schrijf je mediumniches

Wanneer je verschillende microniches hebt gepubliceerd, kun je beginnen met de mediumniches. Zolang er maar mensen op jouw website komen en de bezoekersaantallen stijgen. Na de (zeer) specifieke blogs ga je over de wat minder specifieke onderwerpen schrijven.

Contentstrategie niches

Zorg dat je met één of meerdere artikelen in de top 10 van Google terecht komt.

Wanneer je dat haalt weet je dat op het juiste pad bent. Zie hieronder een voorbeeld van micro naar medium naar macro:

Voeding beagle overgewicht > voeding beagle > gezondheid beagle > beagle > hond > huisdier > dieren


Tip #6: Schrijf je macroniches

Als je merkt dat jouw bezoekersaantallen (en sales) stijgen, dan weet je dat je goed bezig bent. Ga hiermee door. Als je op een gegeven moment 50+ waardevolle artikelen hebt (laten) schrijven stijgt de autoriteit van je website aanzienlijk.

Uiteraard moet de content op je website wel van waarde zijn. Wees relevant, informatief en geef veel gratis weg. Ontzettend belangrijk. Wanneer je merkt dat de uitgeschreven micro- en mediumniches zijn werk doen, ga je door naar "zwaardere" zoektermen.

Dit zijn de (zeer) algemene zoektermen zoals chihuahua of honden. Aangezien je nu een reputatie hebt opgebouwd over de al geschreven onderwerpen, ga je mooi doorpakken. Grote kans dat je ook met deze macroniches hoger scoort in Google. ​​


Tip #7: Maak je content waardevol en rijk

Uiteindelijk kun je jouw eigen contentstrategie zo indelen zoals je zelf wilt. Het draait allemaal om één ding: waarde.

Zolang jij van waarde bent voor de bezoeker is het goed. Men moet weten dat jij 'recht van spreken' hebt en dat je weet waar je het over hebt. Waarde en relevantie. Dat is waar het ALLEMAAL omdraait.

Het beste hierin is om je content zo 'rijk' mogelijk te maken. Hiermee bedoel ik dus niet alleen maar een lap tekst. Implementeer jouw eigen of andermans (YouTube) video's. Integreer een audio file. Afbeeldingen. Etc.

Zolang het maar eenvoudig in gebruik is, prettig te volgen en relevant voor de bezoeker.

  • Weet wat je doet en deel wat je weet. Zo kom je de komende jaren door met een ijzersterke contentstrategie.

Over de auteur

Robert Jansen

Vrijheid. Een passief inkomen online. De mindset van een winnaar. Dat is waar ik voor sta en waar ik mijn studenten mee help. https://ikbenrobertjansen.nl

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>