Dropshipping beginner

Dropshipping, Wat is Dat? Uitleg + 13 Gouden Tips voor Dropship Starters

Dropshipping is HOT, maar wat is het eigenlijk?

In dit korte, bondige artikel laat ik je precies zien wat het concept van dropshipping is. Plus ik geef je 13 gouden tips om ZELF een succesvolle dropship business te beginnen.

Wat blijkt? Dropshipping in Nederland is (eigenlijk) heel eenvoudig. En het leuke is dat er flink geld in te verdienen valt. Als je maar weet hoe je het moet aanpakken. 

Ik laat het je allemaal zien.

Let's go!

Dropshipping, wat is dat?

Wist je dat dropshipping in essentie doodeenvoudig is?

  • De korte betekenis van dropshippen is 'doorverkoop'. Ook wel 'direct shipment' genoemd. 1. Een klant doet een bestelling bij een webshop. 2. Die webshop levert het product niet zelf, maar heeft eigen leveranciers waar vervolgens de bestelling neergelegd wordt. 3. Vanuit de leverancier of groothandel (zoals Aliexpress) wordt het product hierna bij de klant geleverd. Als 'dropshipper' ben je dus een soort van tussenpersoon.

Een ideale methode dus om een leuk zakcentje extra te verdienen. Of, als je echt serieus geld wilt verdienen met dropshippen, volg dan een fatsoenlijke academy waarin je ALLE kneepjes van het vak leert.


Mijn dropshipping ervaringen

Het biedt een aantal voordelen met zich mee om als 'tussenpersoon' te fungeren:

  • Je hoeft zelf geen opslag en transport te regelen
  • Je hoeft in het geval van dropshipping NIET de spullen zelf in huis te halen
  • Een voorraad is niet nodig, je plaatst pas een order bij de leverancier zodra JIJ een order hebt
  • Als je één of meerdere producten aanbiedt die goed converteren, kun je snel veel geld verdienen
  • Je hebt pas kosten zodra er een bestelling wordt geplaatst

Lekker makkelijk. Zo lijkt het. Toch zitten er ook nadelen aan het 'als tussenpersoon fungeren'.

  • Jij moet alle marketing en verkoop doen 
  • Retourmeldingen en klachten moet jij op je nemen
  • Het kost behoorlijk wat uitzoekwerk om de juiste connecties te vinden

13 gouden tips voor als je met dropshipping gaat starten

Laten we direct met de eerste tip beginnen waar het uiteindelijk allemaal om draait.

#1 Zorg dat je bovenaan in Google komt

Dit kun je doen door gebruik te maken van SEA (Google Ads), maar je kunt je ook simpelweg verdiepen in SEO. Alle onderstaande tips gaan hierbij helpen.


#2 Zet je URL goed

Misschien wel het meest onderschatte onderdeel van een succesvolle webshop. Iedere pagina en elk item moet goed in de adresbalk staan. 

Dus niet: https://www.schoenenwinkel.nl/categorie94-zz32/heren4k99p
Maar wel: https://www.schoenenwinkel.nl/herenschoenen/sneakers-met-klittenband


#3 Mobiel responsive

Steeds meer mensen winkelen met hun mobiel. We zitten in de trein of moeten wachten bij de tandarts. Wat doe je dan? Even die nieuwe zonnebril bestellen, want de oude is kapot. Een paar supplementen halen. De nieuwste hoed.

Zorg er daarom voor dat je webshop geoptimaliseerd is voor mobiel gebruik. Dit doet je dropship site ONTZETTEND goed.


Vind je dit een waardevol artikel?
Deel het met anderen!


#4 Optimaliseer alle afbeeldingen

Hiermee bedoel ik enerzijds dat de afbeeldingen die je gebruikt niet te groot moeten zijn. Gebruik desnoods een tool zoals FotoVerkleinen. Anderzijds wil je dat de titel van je afbeelding VOORDAT je het op je site zet goed staat.

Dus niet: hu88mkb02.jpg
Maar wel: sneaker-met-klittenband.jpg

Zorg er daarnaast voor dat de ALT-tekst en Titel van je afbeelding goed staan op je website. Vooral de ALT-tekst is belangrijk, aangezien die voor zoekmachines een belangrijke omschrijving biedt voor zoekmachines.

Een goede ALT-tekst is bijvoorbeeld: 'bovenzicht van sneaker met klittenband'


#5 Kies de juiste dropshipping producten

Zoals je leert in de Dropship Academy is het verstandig om bepaalde productgroepen (zoals kleding) te vermijden. Hier zitten veel retoursmeldingen op. Aan de andere kant zijn er juist producten die het erg goed doen; qua converteren EN waar minder retoursmeldingen in voorkomen.


#6 Unieke en goede productomschrijving

Naast het product is de BESCHRIJVING van een product des te belangrijk. Vage teksten, gevuld met typefouten of copy-paste productomschrijvingen zijn absolute no-go's. Je bent er om te verkopen. Dan kun je niet met een halfbakken beschrijving aan zetten.

Het is gebleken dat klanten veel eerder kopen bij diegene die alles goed op orde hebben. Laat het professioneel overkomen en je zult zien dat je sales omhoog knallen.

  • Gebruik in je productomschrijving relevante keywords zodat je hoger in de zoekmachines rankt.

#7 Versnel je website

Al eerder noemde ik het belang van afbeeldingen optimaliseren. Door een klein jpg bestand te gebruiken in plaats van het volledige png bestand, kun je de laadtijd van je website flink doen dalen. Langzame websites; daar houdt Google niet zo van.

Zorg er tevens voor dat andere aspecten die de laadtijd van je website vertragen worden opgelost. Onderdelen die je pagina's vertragen kun je heel makkelijk achterhalen op PageSpeedInsights.


#8 Optimaliseer je Meta-title en Meta-description

  • Meta-title: De titel van het product/pagina die bezoekers bovenin zien. Zorg dat deze titel de productnaam en belangrijkste keyword(s) bevatten en aanzet tot actie. Maak het niet te lang (maximaal 70 tekens).
  • Meta-description: De beschrijving die direct onder de Titel te zien is in zoekmachines. Gebruik hiervoor maximaal 300 tekens, waarin je de bezoeker verleidt te klikken. Je geeft een korte, uitdagende introductie van het product.

#9 Verwerk belangrijke keywords (niet te veel)

Zorg dat zoekmachines zoals Google en Yahoo jouw webshop, pagina's en categorieën snappen. Dit proces help je een handje door de juiste, relevante keywords te verwerken in de Paginatitel, Productbeschrijving en ALT-tekst. 

Let er wel op dat je niet overdrijft met zoekwoorden; dat wordt al gauw gezien al spam! Dit wordt juist afgestraft. Zorg dat je keywords gebruikt, maar overdrijf niet. Zolang het natuurlijk en relevant is, is het goed.


#10 'User Generated Content'

Meningen van anderen doen het altijd goed. Sta het daarom toe dat bezoekers hun reactie geven op zoveel mogelijk onderdelen op jouw website. Klantbeoordelingen zijn erg verstandig; het verhoogt de interactie en geloofwaardigheid van jouw webshop. 

Daarbij; positieve klantreacties doen het ALTIJD goed. Iets met 'social proof'.


#11 Zet 'Structured Data' in

Structured data kan door Google worden ingezet als rich snippet.

  • Structured data betekent: belangrijke en relevante informatie over jouw product/pagina. Zoals afmetingen, voor wie het geschikt is, bereidingstijd bij recepten, datums van belangrijke evenementen etc. 

Een zeer handige tool om dit in orde te maken is Schema.org.


#12 Social media slim inzetten

Je kunt natuurlijk zelf een social media pagina opzetten voor jouw dropshipping bedrijf. Maar je zult ook merken dat (als je webshop in de smaak valt) mensen bepaalde pagina's op hun eigen social media gaan delen.

Op dat moment is het belangrijk dat je de Standaard Afbeelding goed hebt staan. De meeste SEO plugins doen dit werk voor je. Let er op dat dit allemaal goed is ingesteld.


#13 Cross-selling, interne en externe links

Relevante pagina's met elkaar koppelen is ALTIJD een goed idee. Zo kun je op een pagina voor zonnebrillen een interne link plaatsen naar een brillenhoesje of schoonmaakdoekjes. Dit verhoogt het gemak voor de bezoeker, plus de kans is groter dat je kunt cross-sellen. 

Heb je bepaalde producten niet, wees dan niet bang om ook externe linkjes te plaatsen. De klant gaat dan misschien iets kopen bij de ander, maar zo ben je wel relevant. Hiermee verhoog je je autoriteit, likeability en waarde.

Handige links voor dropshipping websites

Nu je meer informatie hebt over dropshipping in Nederland, kun je mooi van start gaan.

Dropship Academy

Heb je nog geen idee waar te beginnen? Neem eens een kijkje bij de Dropship Academy van Joshua Kaats.

Voor meer informatie over deze stap-voor-stap handleiding om een succesvolle webshop op te zetten, lees dan mijn review en ervaringen.

Robert Jansen

Het is geweldig om te kunnen "leven" van het internet. Hoe ik dit binnen 2,5 jaar heb gerealiseerd, deel ik graag (gratis) met jou. Als een simpele dude uit de Achterhoek het kan, waarom zou jij het dan niet kunnen!?

>