The Huddle Membership Community software review
Robert Jansen Ondernemer
Robert Jansen
05/06/2020
 in Reviews 


Wat zijn mijn en andermans ervaringen met Huddle? In deze review van 'Huddle' beoordeel ik het programma en deel ik mijn mening over IMU's community- en cursussoftware.

Is dit een goed platform om een online training te geven? Kun je hier eenvoudig en snel een community mee opbouwen?

  • Of kun je maar beter je tijd en geld spenderen in een premium WordPress tool met soortgelijke functies die veel goedkoper is?

Om er zeker van te zijn dat we het over hetzelfde hebben, ik heb het over The Huddle van de Internet Marketing Unie. Het is ontwikkeld door o.a. Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. In deze kritische review lees je alles wat je moet weten over Huddle.

Je ontdekt:

  • Mijn ervaringen met Huddle vanuit diverse hoeken
  • Hoe gebruiksvriendelijk deze community software is
  • Of het membership-gedeelte sterk of slecht is
  • Voorbeelden van andere gebruikers
  • Wanneer Huddle je geld waard is en wanneer absoluut niet

Hoe is het om een cursus te geven via Huddle en wat is mijn indruk als membership-owner? En hoe ervaar ik het als cursist? In deze review lees je het allemaal. Huddle biedt misschien wel de meest stevige basis voor online cursussen en community's. 

1.0 Wat is Huddle en wat kun je ermee?

Het is heel simpel. Met The Huddle bouw je binnen no-time een professionele membership of community. Het biedt tal van mogelijkheden om jouw leden samen en 'onder' te brengen.

  • Maak een forum om jouw product/dienst/onderwerp. Dit doe je heel eenvoudig met Huddle. Zo kunnen jouw leden makkelijk vragen stellen of opmerkingen plaatsen voor andere leden, coach(es) of jou.
  • Bouw een online leeromgeving. Wil jij een digitale cursus maken en dit op een sterke manier aan jouw (toekomstig) klanten presenteren? Huddle is de oplossing. Hier kun je jouw video's, afbeeldingen, ebooks en alle andere content makkelijk en mooi plaatsen.

1.1 Mijn review van de Internet Marketing Unie

Ik heb een ander artikel gewijd aan mijn ervaringen met Tonny Loorbach en of de IMU betrouwbaar is.


2.0 Voorbeelden en ervaringen van Huddle gebruikers

Naast mijn eigen ervaring is het ook wel interessant om eens wat meer inzicht te geven in hoe andere trouwe Huddle gebruikers het ervaren. Hieronder zie je vier Huddle voorbeelden. Zo zie je dat ik niet de enige ben die erg enthousiast is. Daarbij kun je ook eens zien hoe je het helemaal naar jouw eigen hand kunt zetten.

  • Er zijn veel mogelijkheden en je kunt het zo gek maken als je zelf maar wilt. Dat is wel het mooie aan Huddle.

Aan de ene kant krijg je een hapklaar pakket die je aan de andere kant helemaal kunt kneden zoals jij dat wilt.

2.1 Voorbeeld #1: SMMB Masterclass van Boyd Hoek

Huddle Review Community Omgeving

Hier zie je het Huddle community gedeelte (los van de Facebookgroep) van de SMMB Masterclass.


The Huddle Ervaringen cursusomgeving SMMB

Hier zie je de Huddle cursusomgeving van de SMMB Masterclass.

Voor meer informatie over de Social Media Marketing Bureau masterclass:


2.2 Voorbeeld #2: Lifestyle of Business

Huddle Review forumomgeving LSOB

Dit is het forumgedeelte van Huddle bij Lifestyle of Business.


Huddle Ervaring LSOB training producten

Het productoverzicht binnen Huddle van LSoB.


Huddle ervaringen

Hier zie je de modules van een betaalde cursus (Onderdeel van Gelukkig om Niks & Ondanks Alles Membership) van LSoB. Ook dit is met Huddle gemaakt.


2.3 Voorbeeld #3: Dropship Academy 3.0

De Dropship Academy is een cursus van Joshua Kaats waarin je leert een succesvolle dropshipping business te bouwen. Deze dropshippig masterclass is ook gebouwd in Huddle. Joshua maakt gebruik van meerdere onderdelen van de IMU. Denk aan Plug & Pay als checkout, maar ook Phoenix voor zijn websites.

Huddle Review Joshua Kaats cursusomgeving

Cursusoverzicht van de Academy binnen Huddle.


Ervaringen Huddle Dropship Academy 30 training

Ander overzicht van de hoofdcursus in Huddle. Een overzichtelijke opsomming vind ik zelf. De onderdelen kun je openklikken en zien waar je gebleven was als cursist.

Voor meer informatie over de Dropship Academy 3.0 van Joshua Kaats:


2.4 Voorbeeld #4: De IMU zelf

Huddle voorbeeld vanuit Internet Marketing Unie training
  • Kijk voor meer voorbeelden en meningen van anderen bij deze ervaringen.

3.0 Mijn Huddle review als cursus- en communityleider

Het succes van een online cursus is voor een groot deel afhankelijk van de opbouw van de cursus. Pas als je mensen de cursus afmaken en met de content aan de slag gaan, dan heeft het waarde gehad. Kennis waar niets mee wordt gedaan is net zo zinvol als het NIET hebben van die kennis.

Zodra cursisten écht resultaat behalen met jouw cursus, worden ze enthousiast Hun succes willen ze natuurlijk delen met anderen.. Je hebt dan ambassadeurs die vertellen dat ze een vaardigheid van jou hebben geleerd.

Dit is natuurlijk voor het grootste gedeelte afhankelijk van de inhoud van de cursus. Maar overzicht, duidelijkheid, het spelelement en allerlei andere factoren dragen daar sterk aan bij.

Het is dus belangrijk dat je goede software hebt waarmee je online cursus presenteert aan (toekomstig) leden.

3.1 The Huddle is bij uitstek geschikt voor mensen die staan voor groei en progressie

Huddle van de IMU biedt in mijn ervaring absoluut de stevige basis die je zoekt. Je maakt snel een online cursus die bestaat uit verschillende onderdelen en modules. Hierin voeg je de content (video’s, tekst, audiobestanden en bijlagen) toe die nodig is om je cursisten iets te leren.

Je kunt kiezen of je de gehele cursus inclusief bonussen in één onderdeel verwerkt (zoals Boyd ook heeft gedaan in de SMMB Masterclass). Maar je kunt ook de hoofdcursus en bonussen apart van elkaar weergeven, zodat het een duidelijk overzicht geeft met alles wat jouw training te bieden heeft.

Om een cursus succesvol te laten zijn is er meer nodig dan alleen goede content. Je moet je leden erbij houden. The Huddle is uitgerust met allerlei elementen om je leden erbij te houden. Je leden kunnen zien hoe ver ze zijn en je kunt toetsen of quizzen afnemen. Daarbij zijn er andere opties om jouw cursus nog beter over te laten komen.

Alles om ervoor te zorgen dat jouw cursus top uit de verf komt, ZONDER dat het overkomt als saai hoorcollege.


3.2 Huddle speelt in op psychologische behoeftes van de mens (zoals verzameldrang)

Mensen hebben een natuurlijke behoefte om te verzamelen en om ergens waar ze aan begonnen zijn af te ronden. De Internet Marketing Unie is zich hier maar al te bewust van en neemt deze psychologische factoren altijd mee in hun producten.

Een van de mooiste features van Huddle vind ik de mogelijkheid om content te drippen. Je stelt de inhoud van de cursus geleidelijk aan beschikbaar. Soms is dit nodig om de cursus beter te laten landen of kan iemand pas na een paar dagen verder. Door te ‘drippen’ zorg je er automatisch voor dat iemand op een vooraf bepaald moment weer verder kan met je cursus.

Uiteraard kun je er ook voor kiezen om dit mensen zelf in de hand te laten hebben. Het is vaak belangrijk voor de voortgang en effectiviteit dat de cursist eerst een onderdeel volledig uitvoert en afrond, alvorens hij of zij verder kan. Indien de student dan aangeeft dat het voltooid is, komt het volgende onderdeel op beschikbaar te staan.

Heel groot voordeel is dat je Huddle kunt koppelen aan allerlei software. Dit werkt via Zapier. Op deze manier kun je mails uitsturen, bijvoorbeeld om mensen aan te sporen om je cursus af te maken.

Tevens geef je mensen automatisch toegang tot de cursusomgeving nadat ze de betaling hebben gedaan.

Huddle review psychologische aspecten

3.3 Vergroot je merk met een community

Voor veel online ondernemers is een goede community onmisbaar. Zo'n gemeenschap kan echt een soort familiegevoel geven waarbij je ziet dat mensen het beste in elkaar naar boven brengen.

Met het opzetten van zo'n family help jij gelijkgestemden bij het bereiken van hun doelen. De leden van je community zijn misschien wel je belangrijkste ambassadeurs. Het zorgt voor social proof. Tegelijkertijd steunen je community-leden jou, soms omdat ze betalen voor toegang tot de groep.

De community software van Huddle is erg gebruikersvriendelijk. Je zet binnen de kortste keren een forum op met subforums, boards, moderators en alles wat je nodig hebt. 


3.4 Een gevoel van saamhorigheid

Aan alles zie je dat Huddle is ontworpen om interactie en behulpzaamheid tussen de groepsleden te creëren. Er zijn allerlei spelelementen om de interactie te stimuleren, denk aan leaderborden, puntensystemen en challenges die je onder je leden kunt houden.

Dit is precies dat je nodig hebt als je een community wilt bouwen. Je wilt je leden actief houden op het forum. Dit is tevens gratis content waar jezelf niets meer voor hoeft te doen. Dit zorgt voor autoriteit binnen jouw niche. 

  • Actieve leden leveren zowel direct als indirect geld op.

Het is daarom echt de moeite waard om te investeren in goede software. Ideaal is dat je leden een eigen app kunnen downloaden, zodat zij ook vanaf hun mobiel deel kunnen nemen aan jouw community. Je ziet gewoon dat de IMU zich steeds meer focust op de dingen waar de behoefte ligt.

Mensen gebruiken nu eenmaal steeds meer hun telefoon om van alles te regelen. Dit is echt een winnende zet geweest.

Veel mensen die online cursussen geven, zetten een Facebookgroep op. Wat mij betreft kan dat prima. Alleen zitten daar best wat nadelen aan. Je hebt geen controle over welke notificaties je gebruikers krijgen en welke berichten in de feed komen. Nieuwe gebruikers kunnen berichten niet makkelijk terugzoeken en zij kunnen zien welke leden gerespecteerd zijn.

Aan de andere kant wordt Facebook ook voor andere doeleinden gebruikt en is daarmee wat toegankelijker voor veel mensen.


3.5 Verschillende gunstige functies van Huddle

Huddle geeft ook de mogelijkheid om een nieuwsbrief te sturen met de belangrijkste berichten die er de afgelopen periode zijn geplaatst. Dit is ideaal om mensen er weer alert te maken en in te lichten over belangrijke nieuwtjes.

Zoals bij elke community is het wel belangrijk dat jij zelf de gangmaker of autoriteit bent. Goede software is geen excuus om achterover te leunen. Vaak draait de community uit zichzelf, maar zelf input leveren is vooral in het begin onmisbaar.

De software van Huddle is wel een beetje overkill als je een forum wilt maken voor de lokale sportvisvereniging. Dan is een Facebookgroep prima, ook omdat het echte communitygevoel dan voornamelijk offline plaatsvindt.

In mijn ervaring zijn deze functionaliteiten dan ook vooral van toepassing voor mensen met bijvoorbeeld een informatieproduct of cursus(sen) die diepgaand zijn.


3.6 Hoe makkelijk is Huddle in te stellen?

Ik heb een middagje uitgetrokken om de belangrijkste elementen van Huddle voor je in kaart te brengen. Hieronder laat ik je zien hoe Huddle er aan de achterkant uitziet en hoe makkelijk het programma is in het gebruik.

Als je je aanmeld voor Huddle, kom je terecht in een wizard waar je de belangrijkste gegevens van je community invult. Je kiest hier ook één van de twee designs voor jouw forum.

Mooi aan Huddle is dat je de zaak helemaal modulair kunt opbouwen. Je hebt altijd een community en/of een membership, maar je kunt hier extra’s aan toevoegen. Je gebruikers kunnen eigen groepen aanmaken als je dat toestaat.

Huddle voorbeeld

Nadat je de wizard hebt doorlopen, log je in bij je eigen community. Deze ziet er in de basis al meteen bijna net zo uit als op de plaatjes eerder in dit artikel. In het beheergedeelte kun je je community vervolgens customizen.


3.7 Instellen van je forum

Het beheer van het forum is behoorlijk eenvoudig. Het enige dat je hoeft te doen is het toevoegen van je boards. Als je levels inricht op je board, kun je bepalen tot welke boards gebruikers toegang hebben.

Huddle Community recensie

Rechts in beeld zie je een van de krachtigste wapens van Huddle. Je optimaliseert je subforums voor zoekmachines. Dit is een ideale manier om meer bezoekers te krijgen. Als iemand toegang wil tot een gedeelte die alleen bestemd is voor leden, dan verwijs je diegene door naar een salespagina.

Een groot voordeel aan Huddle is dat je in de software een FAQ kunt maken. Deze kun je gebruiken om mensen op weg te helpen met een cursus of om je forum schoon te houden. 

Al met al zeer gebruiksvriendelijk, veelzijdig en makkelijk in te stellen. What you see is what you get.


3.8 Instellen van de cursusomgeving

Het e-learning gedeelte (voor jouw cursussen) is ook heel toegankelijk. Je maakt modules aan en hier voeg je weer losse onderdelen aan toe. Je hebt de keuze uit tekst, video, audio of een quiz.

Wellicht was hier een soort PowerPointachtige module met slides nog een idee geweest. Dat is niet direct mogelijk. Wel kun je losse (powerpoint)bestanden toevoegen als bijlage.

The Huddle IMU review

Mooi aan de quizzen is dat je open vragen kunt stellen; ideaal als je je deelnemers wilt leren kennen en de cursus op de behoefte wilt aanpassen.

  • Hierdoor kun jij jouw cursus blijvend optimaliseren.

Bij iedere module stel je in bij welke cursus het hoort. Je kunt ook een trofee koppelen aan het behalen van een bepaalde module. Omgekeerd kun je de toegang voor een nieuw cursusonderdeel weer koppelen aan een level. Op deze manier zorg je ervoor dat je deelnemers de cursus in de juiste volgorde doorlopen.

Mijn ervaringen met Huddle

Zoals je ziet werkt Huddle perfect. Wat mij betreft is de enige mogelijke toevoeging aan de cursusmodule interactiefunctie. Deelnemers kunnen geen reactie achterlaten onder een module. Soms wil je dit zodat cursisten van elkaar kunnen leren.

Als cursisten een vraag/opmerking hebben over een onderdeel, dienen ze hier een aparte topic over te openen op het forum. Daar zit waarschijnlijk wel een reden achter, maar zelf heb ik gemerkt dat het ook prettig is als je het direct onder het onderdeel kunt zetten.

Ook de communitysoftware werkt uitstekend. Ik mis hier eigenlijk ook maar één ding en dat is de mogelijkheid om bepaalde zaken te automatiseren. Ik wil bijvoorbeeld automatisch een wekelijkse discussietopic aan kunnen maken.

Huddle zit uitstekend in elkaar. Je zet binnen een middag een overzichtelijke, professionele en gebruiksvriendelijke cursus of community op.

4.0 Hoe is het om als cursist een training via Huddle te volgen?

Het is mooi dat Huddle vlekkeloos werkt voor de ondernemer. Maar hoe is de ervaring van iemand die een cursus heeft gekocht bij jou? Dat is net zo belangrijk. Als het vanuit het oogpunt van de cursist een rommeltje is, dan maakt het niet uit hoe goed het werkt als cursus- of communityleider.

Als student heb ik gekeken naar deze vijf voornaamste punten:

  • Overzichtelijkheid
  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Afwisseling + interactiviteit
  • Mogelijkheid om eigen voortgang in te zien/te meten
  • Betrouwbaarheid + stabiliteit van het systeem

Ik heb verschillende cursussen gevolgd die via Huddle zijn gemaakt. De cursussen zien er erg professioneel uit en zijn makkelijk in gebruik. Het is echt gemaakt voor het gebruiksgemak. Daarbij kun je duidelijkzien waar je bent gebleven en hoe lang een cursusonderdeel duurt.

Je ziet eigenlijk direct waar je aan toe bent en wat je voor je kiezen gaat krijgen. Erg prettig.

Huddle ervaringen

4.1 Geoptimaliseerd voor gebruiksgemak

Een heel groot voordeel is dat de cursusomgeving geoptimaliseerd is voor de mobiel. Ik kan lekker tijdens een workout in de tuin via mijn smartphone een cursus volgen. Dat doe ik vaak bijvoorbeeld met de Gelukkig Om Niks & Ondanks Alles cursus van Jeanet Wolf. 

Dit kan heel makkelijk via de mobiele site, maar ook met de app. Ook de communities zijn goed toegankelijk via mobiel en app. De community software van Huddle werkt goed voor de gebruiker. Doorgaans is het systeem stabiel en werkt het prima.

 Je kunt makkelijk informatie opzoeken met de zoekfunctie. In de meeste community's zijn belangrijke berichten ‘sticky’ gemaakt, waardoor je ze makkelijk vindt. Heb je een vraag voor een specifiek lid, dan kun je deze een privébericht sturen of taggen in een post.

Het klinkt een beetje kinderachtig, maar de badges, ranks en likes die je kunt scoren, nodigen wel uit om actief bij te dragen. Ook dat is weer zo'n psychologisch dingetje. Mensen houden van beloningen. Vandaar dat games waarbij je telkens maar meer mogelijkheden krijgt en meer kunt zo verslavend werken.

Ook als cursist van meerdere digitale trainingen die met behulp van Huddle online staan kan ik enkel lof uitspreken over deze membership- en communitysoftware. Het werkt zeer prettig!


4.2 Reacties onder modules zijn niet mogelijk

Als cursusleider vind ik het jammer dat ik mijn studenten niet de mogelijkheid kan geven om ook reacties onder ieder onderdeel te plaatsen. Dit is wat ik al aangaf.

Maar daar loop ik dus ook als cursist tegenaan. Dat is eigenlijk het enige minpunt. Verder vind ik het heel fijn dat ik mijn eigen 'progressie' zelf in de hand heb. Dat ik bijvoorbeeld zelf kan klikken op wanneer ik een onderdeel volledig heb afgerond.

Voorheen werd dit automatisch gedaan zodra ik een module volgde. Nu moet ik zelf aangeven dat het afgerond is. Dat is wel zo fijn, Want soms wilde ik een module meerdere keren ondergaan om écht te kunnen zeggen dat het is afgerond. Nu heb ik dat zelf in de hand als cursist.

Goede verbetering dus binnen Huddle.


5.0 Conclusie van deze Huddle review: voor wie is dit product geschikt en voor wie niet?

Hopelijk heb je met behulp van deze recensie meer inzicht gekregen in de mogelijkheden van The Huddle. Ik heb mijn uiterste best gedaan om een zo'n compleet en duidelijk beeld weer te geven van wat deze membership software inhoudt.

Ik ga nu nog even in op de laatste veelgestelde vragen en som ik alle voor- en nadelen op.

5.1 Hoe is de service + support bij Huddle (IMU)?

Een ijzersterk punt van IMU is hun klantenservice. Dit is niet anders bij Huddle. Als je vragen hebt over de software, dan krijg je razendsnel antwoord via de chat. De medewerkers zijn erg professioneel en denken goed met je mee.

Je kunt ze per mail bereiken op info@imu.nl of neemt contact op met telefoonnummer 020-2613410. IMU staat ook open voor verbeteringen aan hun product. Ben je cursist of communitylid en heb je vragen? Dan moet je je uiteraard bij de communityleider melden.


5.2 Voordelen Huddle

Uit de review wordt wel duidelijk dat Huddle uitstekende software is voor e-learnings en online communities. Mijn ervaringen met IMU, het bedrijf achter Huddle, zijn ook uitstekend.

Tijd dus om nog even een opsomming te geven van alle voor- en nadelen zoals ik die in deze recensie heb benoemd:

  • Eenvoudig in het gebruik. De Huddle software is eenvoudig te koppelen aan je website.
  • Gemaakt voor engagement. Zowel de e-learning als de communitymodule zijn ontwikkeld met als doel om je klanten geïnteresseerd te houden. Mooi voorbeeld zijn de e-mails met de digests (belangrijkste posts) uit de afgelopen week.
  • Controle. Je kunt beide omgevingen volledig inrichten zoals je zelf wilt. Op deze manier heb je de controle en bepaal je beter hoe je volgers jouw producten ervaren.
  • Makkelijker voor je klanten. Ja, een Facebookgroep is gratis, maar is lang niet zo gebruikersvriendelijk als een Huddle community.
  • Prima klantenservice. De klantenservice is snel, to-the-point en de medewerkers denken met je mee.
  • Duidelijke kostenstructuur. Veel cursusomgevingen lokken je met gratis trials, maar zodra je een groot aantal leden hebt, loopt de teller ineens heel hard. Bij Huddle weet je altijd hoeveel je kwijt bent.
  • Leden winnen. Je kunt leden "lokken" door je community deels open te zetten voor zoekmachines. Mensen komen dan via een zoekmachine bij je uit en vinden dan een deel van je community. De echt waardevolle delen zitten natuurlijk achter slot en grendel.
  • Makkelijk te koppelen. Via Zapier kun je Huddle aan bijna elk stuk software koppelen. Hartstikke handig om zaken te automatiseren.
  • Één systeem. Een online cursus en een community gaan vaak hand in hand. Bij Huddle ben je beide systemen bij een leverancier. Hierdoor koppel je alles eenvoudig aan elkaar.

5.3 Nadelen Huddle

Het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Onderstaande nadelen zijn niet direct voor mijzelf van toepassing, maar kunnen een drempel vormen voor mening mens.

  • Abonnement. Je neemt Huddle af in abonnementsvorm. Je blijft dus betalen voor je omgeving. Als je niets doet, ben je je community kwijt op het moment dat je je abonnement opzegt.
  • Andere manieren mogelijk. Soms past andere community/cursussoftware beter bij jouw doel. Soms volstaat een Facebookgroep of een eenvoudig gratis forum ook. Als mensen betalen om bij je community te mogen, dan is het wel handig dat je kwaliteit in huis hebt.

6.0 Eindoordeel Huddle

Ben jij van plan om je eigen online cursus te geven of wil je je eigen community opzetten? Kijk dan zeker eens naar Huddle. Het mooie is dat je het gewoon gratis kunt uitproberen. Vind je het niets? Dan annuleer je de hele boel.

De e-learning module is gebruiksvriendelijk en ziet er (ook voor de cursist!) heel professioneel uit. Je hebt veel controle over hoe je de cursus inricht en daarmee zorg je ervoor dat je cursisten zoveel mogelijk waarde halen uit de cursus. Dat is waar het uiteindelijk om gaat en waar jij uiteindelijk je geld mee verdient.

De communitysoftware is gemaakt om interactie te stimuleren en dat is precies wat je nodig hebt in een community.

6.1 Tarieven en aanvullende kosten voor deze software

Huddle kost op het moment van schrijven €70 per maand of €695 per jaar. Bekijk hier de actuele pakketten. Je krijgt als extra verschillende handige bonussen. Voor dit bedrag heb je alles dat je nodig hebt om online cursussen te geven en/of om je eigen community op te bouwen.

De prijzen zijn voor veel mensen niet goedkoop, maar bedenk je goed dat je hiermee juist geld gaat VERDIENEN. Het is een investering waarmee je (als je het goed doet) veel meer geld gaat ontvangen.

The Huddle communitysoftware en membersite

8.2

Inhoud

8.0/10

Presentatie

9.0/10

Betrouwbaarheid

9.3/10

Prijs

7.0/10

Garantieregeling

7.5/10

Over de auteur

Robert Jansen

Vrijheid. Een passief inkomen online. De mindset van een winnaar. Dat is waar ik voor sta en waar ik mijn studenten mee help. https://ikbenrobertjansen.nl

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>