Wat is de click through rate

De click through rate (CTR) is het aantal mensen dat op een link (of zoekresultaat) klikt, gedeeld door het aantal mensen dat de link heeft gezien. De click through rate is belangrijk zowel bij SEO als bij SEA 

In zoekmachines wordt de CTR vooral bepaald door de ranking. De pagina’s die het hoogste ranken, krijgen de meeste clicks. Los daarvan kun je de CTR verhogen door een goede SEO-titel en een pakkende meta-description. 

Bij SEA (of andere advertentiecampagnes) is de CTR een goede maat om te bepalen of de advertentiecampagne effectief is. Hiervoor is het wel belangrijk om te weten wat de standaard click through rate is op de plek waar jij adverteert. Bij ongevraagde advertenties, bijvoorbeeld op nieuwswebsites, is de CTR vaak niet hoger dan 0.4%.  

Een hoge CTR op je advertentie is mooi, maar uiteindelijk tellen de aantallen verkopen. Zeker bij PPC-advertenties, wil je graag zoveel mogelijk verkopen per klik. De CTR is dus maar een onderdeel van het meten van het succes van je campagne. 

>