Wat is de zoekintentie?

De zoekintentie is een begrip dat aangeeft waarom een gebruiker een bepaalde zoekterm gebruikt. Deze zoektermen zeggen vaak iets over waar de gebruiker zit in een aankoopproces.  

Stel, jij hebt een website over elektrische fietsen. Iemand die zoekt op ‘goedkoop vervoer’ is op zoek naar een manier om op een voordelige manier naar zijn werk te gaan. Deze persoon is zich nog aan het oriënteren en kiest misschien uiteindelijk voor een motor of de trein.  

Iemand die zoekt op ‘Batavus elektrische fiets type x228 review’ heeft al een keuze gemaakt. Hij gaat op de elektrische fiets naar zijn werk en weet zelfs al welk type. Hij moet alleen nog bepalen of dit de juiste keuze is.  

Omdat er bij zoekwoorden met een koopintentie meer geld te verdienen is, heb je hier vaak meer concurrentie. Soms is het aankoopproces een stuk korter en kun je juist veel geld verdienen met een wat algemenere zoekterm. Iemand die zoekt op ‘voorkomen diefstal elektrische fiets’, koopt misschien wel gelijk een slot dat jij hem aanraadt.  

>