Wat is een long tail keyword?

Een long tail keyword is een zoekterm van drie of meer woorden. Deze zoektermen zijn vaak erg specifiek.  

Veel bedrijven schrijven artikelen op zinvolle long tail keywords. Op deze zoekwoorden is vaak weinig concurrentie, waardoor je snel op de eerste pagina van de zoekmachine terecht komt. Bovendien krijg je op algemene zoektermen veel bezoekers die uiteindelijk toch niet zo goed kunt helpen.  

Een voorbeeld van een algemene zoekterm is ‘marketing’. Dit is een klein beetje relevant voor veel mensen. ‘Marketing webshop’ is een middle-tail keyword en al iets specifieker. Een voorbeeld van een long tail zoekterm is ‘Marketing webshop cosmetica’. Deze pagina is superrelevant voor mensen die een cosmeticawebwinkel hebben. 

Belangrijk bij het schrijven op long tail keywords is dat je goed zoekwoordenonderzoek doet. Ieder artikel kost tijd (en/of geld) om te schrijven en je hebt er niets aan als je hoog scoort op zoektermen die voor niemand relevant zijn. Een andere belangrijke variabele hierbij is de zoekintentie.  

>