Wat is SEA (search engine advertising)? 

SEA staat voor Search Engine Advertising; oftewel het adverteren in zoekmachines. Jij plaatst een advertentie die getoond wordt tussen de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google of Bing. Op het moment dat een bezoeker op jouw advertentie klikt, betaal je een bedrag. 

SEA is moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Advertenties op populaire zoekwoorden zijn vaak duur. Je hebt ook maar weinig ruimte om de interesse van een potentiële klant te trekken. Belangrijk is ook de zoekintentie: Is iemand al rijp om een aankoop te doen of is deze zich nog aan het oriënteren? Is dat laatste het geval, dan geef je misschien veel geld uit aan een klant die misschien wel nooit iets gaat kopen. Je meet dus niet alleen het aantal clicks, maar ook de conversie

Search Engine Advertising maakt het mogelijk om een plekje op de eerste pagina van een zoekmachine te bemachtigen, ook als dit organisch niet lukt. Bovendien halen zelfs bedrijven die op de eerste plek staan nog meer verkeer binnen door een advertentie. Het is wel belangrijk om te bepalen wat je ROI is.  

>