Wat is zoekvolume?

Het zoekvolume is het aantal zoekopdrachten op een bepaalde zoekterm over een periode van de laatste twaalf maanden. Het zoekvolume is dus een belangrijke parameter in je zoekwoordenonderzoek

In tegenstelling tot wat je zou verwachten, is een hoger zoekvolume niet altijd beter. Generieke zoekwoorden zijn vaak erg vaag. Het zoekvolume op het woord ‘smartphone’ is ongetwijfeld hoog, maar wat wil iemand die op dit zoekwoord zoekt? Het zoekvolume op ‘smartphone verzekering’ is vermoedelijk een stuk lager, maar de vraag van de klant is wel een stuk concreter.  

Het is vaak moeilijk om het exacte zoekvolume te achterhalen van een zoekterm. De meeste software, ook dure pakketten, geeft slechts een indicatie van het zoekvolume.

De indicaties van zoekvolume zijn bovendien gebaseerd op het verleden. Soms kun je al voorspellen dat er over een tijdje veel zoekvolume is op een bepaalde term. Als er een wijziging is in de belastingwetgeving, dan weet je zeker dat daar volgend jaar in april (als mensen hun belastingaangifte invullen) veel op gezocht gaat worden.  

>