Wat is zoekwoordenonderzoek?

Zoekwoordenonderzoek is een activiteit waarbij je relevante zoektermen voor een webtekst of blogartikel zoekt. Doel hiervan is dat je woorden gebruikt die door jouw doelgroep worden gebruikt in de zoekmachine. 

Er zijn twee benaderingen voor zoekwoordenonderzoek die je beide wel eens toepast. Soms doe je gericht onderzoek naar zoekwoorden om een nieuw artikel over te schrijven. Belangrijk hierbij is niet alleen dat je interessante content hierover kunt schrijven, ook het zoekvolume is van belang. 

Als je al van plan bent om een artikel te schrijven, dan kijk je of er relevante zoekwoorden zijn die je in de tekst kunt verwerken. Vaak kom je bij zoekwoordenonderzoek nieuwe informatie tegen die ook belangrijk is voor de inhoud van je artikel.  

Belangrijk bij zoekwoordenonderzoek is dat je je goed inleeft in het taalgebruik van je klanten. Glazenwassers hebben het onderling vaak over glasbewassing, maar consumenten zoeken hier niet op. Deze zoeken op ‘glazenwasser’. Als laatste is de zoekintentie belangrijk. Je wilt het liefst goed scoren op zoekwoorden die gebruikt worden door mensen die van plan zijn iets te kopen.  

>