SMMB Masterclass Kopen
Robert Jansen Ondernemer
Robert Jansen
23/01/2020
 in Reviews 


Welkom bij de review van de SMMB Masterclass; de nieuwe cursus van Boyd Hoek.

In deze SMMB training leer je stap voor stap hoe je succesvol een Social Media Marketing Bureau opstart. 

Oftewel; jouw eigen bloeiende online business waarin je de advertenties managede van bedrijven. En daar (als je het op de juiste manier aanpakt) veel geld mee verdient.

Het is het vijfde verdienmodel uit de Online Geld Verdienen Encyclopedie.

In deze recensie lees je dat het opstarten van je eigen Social Media Marketing Business een uitstekend businessmodel is, maar dat het niet voor iedereen geschikt is.

Ik neem je letterlijk mee in de cursus van Boyd, zodat je direct ziet of dit bij jou past of niet. 

Bekijk de video voor meer informatie.


1.0 Wat is de SMMB Masterclass?

Om te beginnen: "Wat is een SMMB überhaupt?"

  • SMMB staat voor Social Media Marketing Bureau/Business
  • De Engelse benaming hiervoor is SMMA, oftewel: Social Media Marketing Agency

Beide betekenen hetzelfde.

In essentie leer jij in de SMMB Masterclass hoe jij een bloeiend bedrijf opzet waarin je de advertenties (van bedrijven) op social media platforms regelt, beheert en managede.

De vraag is vooral of dit een interessant verdienmodel is voor de toekomstig online ondernemer. Of dat je beter iets anders kunt kiezen.

Ik vind in ieder geval van wel. Het is een lucratief verdienmodel, waar je op termijn zelf steeds minder actief bij aanwezig hoeft te zijn. 

Social Media

Daarnaast is het een unieke 'High Income Skill' die ik ook in deze video heb besproken. Je gaat steeds meer opschalen en uitbesteden. Daarnaast bepaal jijzelf met wie je wel of niet in zee gaat. En misschien nog wel het mooiste: jij bepaalt jouw prijs. 

Dat is al direct een voordeel van de SMMB Masterclass.

Vergelijking tussen Boyd en Mitchell

Uiteraard is deze review volledig gericht op de cursus van Boyd. Maar aangezien ik al eerder een soortgelijke cursus van Mitchell Weijerman (de Agency Masterclass) heb gevolgd, lijkt het me wel interessant om beide cursussen naast elkaar te leggen.


Je zult daarom ook regelmatig de vergelijking, overeenkomsten en belangrijkste verschillen tussenbeide cursussen terugvinden in dit artikel.


1.1 Waarom is dit zo winstgevend?

Normaal gesproken -als je ergens wordt aangenomen- dan bepaalt jouw baas of uitzendbureau het uurtarief dat je krijgt. Maar bij dit businessmodel kom jij zelf met een voorstel. Jij mag zelf jouw tarief bepalen.

Zolang jij kwaliteit levert kun je met gemak (meer dan) een advocaten-loon vragen.

Dit komt omdat advertenties en sociale media hele belangrijke onderdelen zijn van een bedrijf.

Bedrijven zijn steeds meer bezig om zich te onderscheiden en op de kaart te brengen. Advertenties op diverse platforms spelen hier een ontzettend belangrijke rol in. Steeds meer, want de concurrentie is hoger dan ooit. En dat zal alleen maar meer worden.

SMMB Masterclass

Hoeveel is het denk je waard voor een bedrijf als zij een mannetje/vrouwtje hebben die precies weet wat hij/zij doet om het bedrijf als autoriteit op de kaart te brengen?

  • Nou, heel veel dus.

Per klant kun je daarom met gemak 2K tot 5K per maand vragen. 

Reken maar uit als je 5 klanten hebt. Dat gaat hard. Laat de kassa maar rinkelen.


1.2 Wie is Boyd Hoek eigenlijk?

Voordat ik diep inga op de SMMB Masterclass, vind ik het belangrijk om het brein daarachter even te belichten. Dat doe ik echter wel in een andere blog. Lees hier wie Boyd Hoek is, inclusief mijn ervaringen en of hij wel helemaal betrouwbaar is.

2.0 Zo ziet de SMMB Masterclass eruit

Nu laat ik je een kijkje nemen in de cursus van Boyd Hoek. Zo weet je wat je ervan kunt verwachten en of het aansluit bij jouw verwachtingen.

De cursus is opgedeeld in zes weken, oftewel modules. Je kunt natuurlijk net zo lang over deze modules doen als je zelf wilt. Ik vind de onderverdeling in weken niet zo gek: als je op deze manier de training doet, dan houd je je het momentum en dan ben je relatief snel op het punt dat je investering zich begint uit te betalen.

Het mooie is in ieder geval dat je zelf je tempo bepaalt. Je mag er 6 weken overdoen, maar ook 18 of 3. Het beste is in mijn ogen wel om er rustig de tijd voor te nemen. Ga niet gehaast alles doorlopen, zonder dat je de theorie toepast.

Neem de tijd. Neem de kennis in je op. En ga direct aan de slag. Breng het geleerde meteen in de praktijk.

“Kennis waar je niets mee doet is net zoveel waard als GEEN kennis.”


2.1 Week 1: Je fundering leggen

De eerste week is vooral een sterkte introductie in wat je nu eigenlijk gaat doen de komende tijd.

Welk businessmodel wordt er in de training behandeld, wat kun je ervan verwachten en hoe steekt de markt in elkaar? Dat zijn allemaal zaken die Boyd met je bespreekt in een viertal video's.

Ondanks dat de tijdsinvestering in week 1 meevalt, zet Boyd de lijnen voor de rest van de cursus wel heel duidelijk uit.

Je wordt direct geprikkeld om aan de slag te gaan. Erg motiverend!

SMMB Masterclass week 1

Veel cursussen starten met heel veel aandacht voor de mindset die je als ondernemer nodig hebt.

Dat kan zeker waardevol zijn, maar echt nodig is het ook niet altijd. Boyd houdt het stukje over mindset beperkt tot een video van 50 minuten. En om heel eerlijk te zijn (hoe ontzettend ik ook houd van mindset-optimalisatie) dekt dit volledig de lading.

  • Dit is direct al een groot verschil met de Agency Masterclass van Team Unstoppable. zij hebben zowaar een hele week gepubliceerd aan mindset. En hoe waardevol dat ook is, nu zie ik dat meer niet altijd beter is. Deze boy(d) doet het goed!

Wil je eerst kennismaken met Boyd en zijn werkwijze? Bekijk zijn gratis tools en webinar om de grondbeginselen te leren van een eigen online business.


2.2 Week 2: Resultaten behalen

Dit deel van de cursus is puur goud. Met name de onderdelen die gericht zijn op het opzetten van de ads, clickfunnels en Zapier (een app waarmee je veel taken gaat automatiseren) helpen enorm.

Wist je trouwens dat Boyd de eerste les uit deze week gratis online heeft gezet? Check hem hieronder:


SMMB Masterclass week 2

Op het moment van spreken bestaat deze week uit 11 onderdelen. Zie de afbeelding. 

Leuk ook is dat Boyd drie blauwdrukken voor marketing bespreekt voor drie verschillende doelgroepen (restaurants, fitness industrie en tandartsen).

Je ziet hier direct hoe het er in de praktijk aan toe gaat. 

Ik heb alle drie deze video’s met enorm veel plezier bekeken omdat ze zo waardevol zijn. En ik raad jou aan hetzelfde te doen, ook al heb je misschien een totaal andere doelgroep. Dit is super waardevol.

Als je de cursus in weken volgt, dan is dit wel een pittige week. Je bent een uur of vijf bezig met het kijken naar de video’s. Als je tegelijkertijd ook nog eens zelf wilt experimenteren (of al wilt beginnen), dan ben je wel een dag of twee/drie kwijt.

Zorg dus dat je deze module doet op een moment dat je veel tijd hebt.


2.3 Week 3: Je eerste klant

In deze week ga je aan de slag met het opzetten van je eigen bedrijf. Hoe krijg je je eerste klant. En hoe ga je na dat je jouw potentie maximaal benut. Dit is een korte week met 2 video's). Je mag nu wat meer zelf gaan doen 😉


2.4 Week 4: Sales

Misschien wel het allerbelangrijkste. Sales. Immers...

“Sales voor een bedrijf zijn als zuurstof voor een mens. Zonder gaat het dood.”

Dit is het volgende onderdeel dat echt cruciaal is; hoe maak jij die sales. Boyd legt in deze module uit hoe je cold calls tot een goed einde brengt. Dit is iets pittigs. Uitdagend. En misschien wel een drempel waar je je even overheen moet zetten. 

Gelukkig levert Boyd een krachtige formule die ervoor zorgt dat je relatief makkelijk aan meetings met potentiële klanten komt. Boyd deelt ook een krachtige methode om leads te genereren via Facebook en LinkedIn.

Bijzonder is dat Boyd zijn eigen sales calls met je deelt. 

Ik heb eerlijk gezegd geen idee of deze calls gescript zijn of echt, maar het is erg leerzaam om met zo’n gesprek mee te luisteren.

Tot slot besteedt Boyd veel aandacht aan de salesmeetings die je ongetwijfeld gaat hebben met je klanten.

Boyd Hoek week 4

Hoe zorg je ervoor dat je weggaat bij de klant met een getekend contract? Hoe maak je een connectie met de klant en zorg je voor een situatie met wederzijds vertrouwen, motivatie, inspiratie en SAAMHORIGHEID. 

Zelfs als je nooit een Social Media Marketing Bureau gaat beginnen, is dit zeer waardevolle kost.


2.5 Week 5: Systemen en processen

In de laatste twee weken besteed je veel aandacht aan het optimaliseren van je bedrijf. Nu wordt het echt leuk, want je gaat naar het volgende niveau met jouw business. Als je de eerste weken met succes hebt doorlopen, snap je het allemaal al wat meer en is het tijd voor next level.

Week 6 SMMB

Hoe zorg je ervoor dat je jouw administratieve lasten tot een minimum beperkt? Met o.a. automatische facturatie.

Boyd besteedt ook aandacht aan hoe jij een zogenaamd 'Magisch Contract' aangaat.

Wat dat is en waarom dit zo cruciaal is, zie je in week 5.

De belangrijkste les in week 5 gaat over het onboarden van klanten. Hoe schuif je een extra klant naar binnen en zorg je ervoor dat je deze gelijk waarde gaat bieden.

Veel bedrijven gaan hier de mist in omdat ze denken dat ze genoeg hebben gedaan op het moment dat de klant het contract heeft getekend. Nou echt niet dus. Dat is in feite waar het begint.

Wat ik zelf heb gemerkt (door ervaringen met andere bedrijven en ondernemers) is dat ik hier een onderscheidende factor kreeg. En dat kun jij ook doen. Veel bedrijven gooien er namelijk met de pet naar zodra ze eenmaal de klant 'binnen' hebben. En daardoor verliezen ze de klant binnen no-time weer. Zonde.

Juist de opvolging en nazorg is essentieel. Het zorgt voor een langdurige en warme klantbinding, waardoor de klant NOOIT meer naar een ander wil. Ook al verhoog je je prijzen.

Je kunt, met de juiste benadering, een klant tot vaste klant maken. En dat is waar het échte geld zit. 


2.6 Week 6: Passief maken & schalen

In de zesde week zit een video van een uur met lessen over hoe je goede freelancers kunt vinden en inzetten voor je bedrijf. De meeste van de kennis in deze video was voor mij niet nieuw, omdat ik het in andere cursussen heb gezien. Als je deze kennis niet hebt, dan steek je hier zeker wat van op.


2.7 Alle bonussen op een rijtje

Naast de in totaal 15+ uur aan videotrainingen, krijg je ook nog vele waardevolle extra's.

2.7.1 Kant-en klare funnels, ads & contract 

Enorm nuttige materialen die je met een beetje tweaken zo in je eigen bedrijf kunt implementeren. Hapklare brokken.

2.7.2 Ultieme sales scripts

De één zal het iets makkelijker afgaan dan de ander om deze salesscripts te gebruiken, maar je leert er zonder meer veel van. Gevaar bij dit soort scripts is wel dat je in de war kunt raken als je gesprekspartner een onverwachte vraag stelt. 

Je zal daarom ook leren hoe je improviseert. En ja, dat is even oefenen. Kun jij het aan?

2.7.3 Privé Mastermind Groep 

Je krijgt toegang tot een besloten Facebookgroep met alle andere cursisten van Boyd. Boyd laat vrijwel dagelijks iets van zichzelf horen. Je leert veel van de vragen die andere cursisten stellen. Als je de berichten in de mastermind groep goed leest, kun je voorkomen dat je allerlei fouten maakt die anderen al gemaakt hebben.

Hier vind ik de SMMB Masterclass veel sterker in dan de community van Team Unstoppable (waar het vaak wat chaotisch is en de coaching soms dagenlang niets van zich laten horen. Echt een pluspunt voor Boyd.

2.7.4 Wekelijkse Live Q&A Calls Met Boyd Hoek 

Erg handig om echt in gesprek te komen met de Master Himself. Het meeluisteren met deze calls is niet altijd even waardevol, maar dit heeft er ook mee te maken wat voor vragen de andere deelnemers aan het gesprek hebben.

3.0 SMMB versus SMMA (Mitchell Weijerman)

Zoals je eerder hebt gelezen, heb ik de Social Media Marketing Agency cursus gedaan van Mitchell Weijerman

Uiteindelijk leer je in beide cursussen precies hetzelfde; het opzetten van een bedrijf in social media marketing. Mijn conclusie is dat deze cursus op diverse vlakken een stuk beter is dan de cursus van Mitchell Weijerman. Beide hebben z'n voor- en nadelen.

  • Het belangrijkste voordeel van de SMMB Masterclass (ten opzichte van de Agency Masterclass) is dat je veel betere instructies krijgt over een van de meest kritische onderdelen van het bedrijf: je sales. 

Mitchell Weijerman blijft in zijn cursus relatief lang hangen op zaken als mindset en ondernemen.

Dit is belangrijk, maar dit zijn ook typisch onderdelen die je ook wel uit andere cursussen of boeken kunt halen. 

Advertentiebureau

Aan de andere kant biedt dat natuurlijk wel meer het 'alles onder één dak' idee.

  • Het tweede en misschien wel belangrijkste voordeel aan de SMMB-training is dat deze veel praktischer is. Je krijgt echt een inkijkje in hoe het bedrijf werkt. 

3.1 Boyd is meer praktisch, Mitchell vooral theoretisch

Heel waardevol zijn de skeletsystemen (blauwdrukken) voor verschillende sectoren en de telefoongesprekken die Boyd heeft opgenomen met zijn klanten. 

Kortgezegd heb je het idee dat je stage loopt bij Boyd en direct meekijkt hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Terwijl je bij Mitchell voornamelijk moet luisteren.

  • Een laatste grote voordeel aan de cursus van Boyd Hoek is dat het bij hem duidelijker is wat hij zelf heeft gedaan. Bij Mitchell Weijerman twijfel ik er nog wel eens of hij echt zelf een ads agency runt (of heeft gerund). 

Boyd Hoek heeft echt met zijn poten in de klei gestaan. Als hij, als school dropout (net als ik), een 100k business op kan zetten, dan kan jij het ook.

De SMMA cursus van Mitchell was op bepaalde technische onderdelen wel wat sterker. Mitchell Weijerman legt beter uit hoe Facebook onder de motorkap werkt. Hij gaat hier veel meer de diepte in. Deze kennis is erg waardevol als je het op de juiste manier weet toe te passen.

Boyd geeft in zijn cursus eigenlijk alleen maar een korte introductie, maar deze is op zich goed genoeg. Ook biedt Mitchell Weijerman iets meer praktische tips over het passief maken van je bedrijf.

Uiteindelijk is het waarschijnlijk meer een kwestie van 'smaak'. Ik vond de video's van Mitchell sterk, maar soms saai en langdradig. Boyd legt het in mijn ervaring bondiger en interessanter uit. Hierdoor kan ik mijn aandacht er beter bijhouden. Beide cursussen kosten evenveel en zijn in mijn ogen dan ook evenveel waard. Iedereen heeft zo zijn eigen voorkeur.


3.2 Voordelen van de cursus

  • Resultaat. De investeringen die je moet doen in de vorm van tijd en geld (cursus, advertenties) zijn natuurlijk niet mis. Maar het resultaat mag er zijn. Als je de stappen uit de cursus volgt, dan heb je goud in handen (en op je bankrekening).
  • Een fijne, groeiende community. Inmiddels hebben enkele honderden mensen de SMMB-training al gevolgd. Eén van de meest leerzame momenten is door te kijken naar wat mensen doen die al veel verder zijn dan jij. De community biedt de kans van elkaar te leren.
  • Logische opbouw. Je begint in deze cursus bij het begin, maar je werkt heel duidelijk naar het doel toe: een bijna passief inkomen.
  • Tijdloze lessen. Veel lessen zijn ook erg waardevol als je geen SMMB gaat starten. Ook als je een ander bedrijf start, of zelfs als je in loondienst gaat, is het ook belangrijk om te weten hoe je je aan tafel komt met iemand die je ‘koud’ opbelt.
  • Enorm veel kennis. De totale cursus bevat meer dan 15+ uur aan video’s. Deze video’s zitten tjokvol met nuttige informatie.
  • Updates. De wereld van social media marketing is zeer dynamisch. Gelukkig volgt Boyd de ontwikkelingen op de voet en werkt hij de training regelmatig bij. Overigens heb je levenslang toegang tot de updates.
  • Geweldige ondersteuning. Bij organisatorische vragen over de cursus krijg je snel antwoord van het team van Boyd. Heb je vragen over je eigen business, dan krijg je heel veel steun van Boyd zelf en de andere cursisten.

Wil je eerst kennismaken met Boyd en zijn werkwijze? Bekijk zijn gratis tools en webinar om de grondbeginselen te leren van een eigen online business.


3.3 Nadelen

  • Niet meteen een passief inkomen. Je kunt het zelf zo inregelen dat je met trouwe klanten gaat samenwerken die jarenlang bij jou blijven. Er is wel eens wat verloop in je klantenbestand en dan moet je toch acquisitie blijven doen. Als je in het buitenland bent is dat wat uitdagender, maar gelukkig zijn daar tegenwoordig video-calls. Vaak vindt dat wel plaats voordat een bedrijf duizenden euro's neerlegt voor jouw expertise. Toch leer je wel hoe je gaat uitbesteden en automatiseren. Om het écht passief te maken ben je een lange tijd bezig.
  • Concurrentie. Er zijn ondertussen wat meer studenten van Boyd (en Mitchell) die hetzelfde doen, een SMMB runnen. Je moet je dus blijven onderscheiden. Gelukkig heb je meetbare resultaten op het moment dat je eenmaal begonnen bent. Deze zijn vaak erg overtuigend waardoor de klanten wel naar je toe komen. Plus, de taart is groot genoeg voor iedereen.
  • Je moet je nek uitsteken. Je moet mensen opbellen en vaak ook met ondernemers om de tafel. Met name als je jong bent (jonger dan 25) is dit een drempel. Bedrijven willen eerst goed weten wat jij vlees je in de kuip hebt. Nette kleding, hygiëne, een bak zelfvertrouwen en een goed verhaal is gelukkig wat je kunt leren. De SMMB Masterclass laat je dat precies zien, maar denk niet dat het allemaal makkelijk gaat.
  • Investeren. Je krijgt een sterk businessmodel aangereikt, maar je moet er wel tijd en geld in investeren. Reken erop dat je naast de cursus á €997 ook nog eens honderden of misschien wel duizend euro kwijt bent aan opstartkosten (advertenties, software, etc.). Als het goed is, verdien je deze kosten binnen een maand of twee wel weer terug. 

4.0 Eindoordeel en conclusie

Mitchel Weijerman van de Ads Agency Masterclass heeft er een geduchte concurrent bij. De piepjonge Boyd Hoek legt in zijn SMMB-training haarfijn uit hoe jij succesvol een online marketing agency kunt opzetten.

Boyd Hoek portretfoto

Deelname aan de cursus is een investering, maar wel een slimme. Je doet de investering uiteindelijk in jezelf. En dat zijn de beste investeringen die je doet in je leven.

Je leert stap voor stap hoe je succesvol met dit verdienmodel aan de slag gaat. Goed om te weten is wel dat het opzetten van je eigen social media ads agency niet voor iedereen is weggelegd.

Je moet behoorlijk buiten je comfortzone treden. En dat kan wil niet iedereen. Doe je dit wel, dan leer je dingen waar je je leven lang profijt van hebt. 

Als vuistregel geldt: hoe meer jij buiten jouw comfortzone gaat, hoe meer geld jij gaat verdienen.


4.1 Wat is de prijs van de SMMB Masterclass?

Nog even wat praktische zaken om deze recensie mee af te ronden.

Dit zijn namelijk de kosten die je maakt om toegang te krijgen tot de cursus.

  • Als je in één keer voor de cursus betaalt, dan ben je met €997 klaar.
  •  Je kunt er ook voor kiezen om in 3 termijnen betalen. Je betaalt dan 3 maanden op rij een bedrag €397. 

Uiteindelijk betaal je op de laatste manier wel bijna €200 meer. 

De belangrijkere vraag is natuurlijk; wat levert de cursus op. Heel veel, als je het mij vraagt. Veel meer dan €997. Mijn advies is daarom om vooral te kijken naar wat iets oplevert, in plaats van naar de kosten te kijken.

Ja, er zit een prijskaartje aan. Maar als je bereid bent je er voor de volle 110% voor te gaan, dan verdien je die kosten x10, x100, x1000 (of zelfs nog meer) terug. Het is helemaal aan jou hoe lang of kort je daarover doet.

4.2 Waar moet je inloggen?

Hier vind je de loginpagina van de SMMB Masterclass. Vul je gebruikersnaam (e-mailadres) en wachtwoord in om direct toegang te krijgen tot de content!

SMMB Masterclass eindoordeel

8.4

Inhoud

9.0/10

Effectiviteit

8.6/10

Presentatie

8.5/10

Betrouwbaarheid

10.0/10

Garantieregeling

6.0/10

Pluspunten

  • Bijna gegarandeerd succes als je dit consistent toepast
  • Interessant en leuk businessmodel
  • Duidelijk, helder
  • Sterke manier van lesgeven
  • Dynamisch

Minpunten

  • Uitdagend; dit is niet voor iedereen weggelegd
  • Niet volledig passief

Over de auteur

Robert Jansen

Vrijheid. Een passief inkomen online. De mindset van een winnaar. Dat is waar ik voor sta en waar ik mijn studenten mee help. https://ikbenrobertjansen.nl

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >