Uitstelgedrag Vernietigen
Robert Jansen Ondernemer
Robert Jansen
18/10/2019
 in Ondernemen 


Uitstelgedrag aanpakken is veel simpeler dan je misschien denkt. Zelf ben ik maar al te bekend met één van de meest resultaat-dodende fenomenen: uitstellen.

Het maar BLIJVEN uitstellen is erg irritant en vervelend. En soms lijkt het alsof je er niets aan kunt doen.

Gedurende de jaren heb ik een waterdicht systeem ontwikkeld die ik ook wel de "Uitstelgedrag-Killer" noem. En iedere keer opnieuw werkt het briljant.

Zonder dat ik je ga opzadelen met stoffige theorie of iets wil verkopen, ga ik zo snel mogelijk naar de oplossing van jouw probleem: uitstelgedrag.

1.0 Uitstelgedrag aanpakken

We kennen het allemaal en iedereen heeft er in meer of mindere mate last van. Vooral dit zinnetje (of een variant daarvan) komt bij velen dagelijks voor:

"Ik wil het wel, maar ik kan me er niet toe zetten..."

Herkenbaar?

Doel van dit artikel

Zelf heb ik tot ver in mijn twintiger-jaren last gehad van uitstelgedrag. Heel vervelend, frustrerend en irritant.


Dat je zelfs op het moment van uitstellen nog bedenkt "ik ben aan het uitstellen"; om daar vervolgens vrolijk mee door te gaan.


Dit ging door tot het moment dat ik non-fictie boeken ging lezen zoals The Compound Effect van Darren Hardy en het repertoire van Steven Pressfield.


Als kerst op de taart heeft de audio-cursus de Van Bitch naar Baas Bom van Tim Veninga bijgedragen aan uitstelgedrag-eliminatie.


Dit allemaal tezamen met het toepassen in de praktijk heb ik daarom de 'Uitstelgedrag-Killer' ontwikkeld. Het is doodeenvoudig, super simpel en bestaat uit 3 stappen die je in dit artikel leert:

  • Stap 1: Analyseren
  • Stap 2: Elimineren
  • Stap 3: Inspireren

Je kunt onderstaande video bekijken waarin ik je de methode uitleg, of scroll naar beneden voor het artikel.

In deze video heb ik het (op het einde) over deze bewuste cursus.

1.1 Stap 1: Analyseren

Wat jouw doel of voornemen ook is. In de analysefase ga je kijken naar:

"Hoe graag wil ik dit?"

Als je niet op zijn minst 100 redenen WAAROM kunt verzinnen, dan is het de vraag of je het ECHT wel wilt.

Voordat ik begon aan mijn online ondernemerschap heb ik mezelf gedwongen om 100 redenen op te schrijven waarom ik dit wil. 

Enkele voorbeelden daarvan zijn:

  • Zodat ik in alle vrijheid kan leven
  • Geen financiële zorgen meer
  • Ik kan mijn dagen indelen naar eigen wens
  • Zodat ik mijn (toekomstige) gezin een goede basis kan geven
  • Dan kan ik mijn moeder een duur kado geven
Uitstelgedrag Analyseren

Toen ik de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening volgde kon ik mijzelf HEEL moeilijk zetten tot het leren en lezen van de theoretische basis. Achteraf gezien snap ik waarom. Ik wilde die opleiding niet graag genoeg behalen. 

Naderhand gezien besef ik me dat ik deze opleiding meer deed "omdat het van me werd verwacht" en "ik moet toch iets doen en dit lijkt me dan het best passend". 

Met zo'n insteek ga je meestal geen opleiding afronden. Of het wordt heel lastig.

Verzin 100 redenen waarom jij dit -wat je doel ook is- wil. Of het nu 20 kilo afvallen, een six-pack kweken, een eigen bedrijf opzetten of de liefde van je leven vinden is.

Doe er een schepje bij bovenop

Zelf vind ik altijd leuk om nét iets verder te gaan dan wat ik aan mezelf vraag. Hierdoor 'train' ik mezelf om verder te gaan dan de massa. Daarom had ik niet 100, maar 101 redenen verzonnen WAAROM IK DIT WIL. 

Kun jij niet op zijn minst 100 redenen verzinnen waarom jij dit wil? Dan ben ik bang dat daar de grootste oorzaak zit van je uitstelgedrag. Je wilt het niet graag genoeg.

Misschien wordt het dan wel tijd om iets anders te doen.


1.2 Stap 2: Elimineren

Voordat je iets kunt 'veroorzaken' moet daar tijd EN de juiste situatie voor zijn. 

  • Stel je hebt als doel dat je binnen een half jaar 20 kilo wilt afvallen. Dan is het verre van ideaal als je iedere vrijdag avond met je vrienden/vriendinnen het op het zuipen en eten zet.
  • Of je wilt jouw eigen onderneming opzetten. Maar in je vrije tijd ben je voornamelijk series aan het kijken of aan het gamen.
  • Sommige gasten willen graag meer succes met vrouwen. Echter gaan ze nooit de deur om vrouwen aan te spreken. In de club zitten ze vooral aan de bar bier te drinken totdat ze alleen maar kruipend naar huis kunnen.

Zomaar even drie situaties waarin de omstandigheden verre van ideaal zijn. Deze omstandigheden weerhouden jou ervan dat jij jouw doel bereikt. En in feite zijn dit allemaal vormen van uitstelgedrag. Sla jezelf hierdoor heen.

Uitstelgedrag Elimineren

Vaak zie ik dat mensen die minder-ideale-omstandigheden gebruiken als excuusjes waarom ze hun doelen niet behalen.

"Ja, maar het is altijd zo gezellig. Dan eten we wat en drinken we wat. Het gebeurd gewoon."

Dat snap ik allemaal wel en daarom is het zo belangrijk om IETS aan de situatie te veranderen. En vaak zijn er genoeg mogelijke acties die je kunt nemen.

Ga bijvoorbeeld NIET meer op vrijdagavond mee. Zo kom je niet in de verleiding om overmatig te drinken of te eten. Uiteraard kun je -als je een ijzeren discipline hebt- ook wel gewoon mee gaan, alleen kom jij de avond door met glaasjes water, koffie of thee. Zo doe ik het al een hele tijd. 

Ben je bereid om offers te maken?

Zo gaat dit op voor ieder doel dat je maar voor ogen hebt. Je moet een situatie zo 'omvormen' waardoor het bijna niet anders kan dan dat je slaagt.

Vind je dit een waardevol artikel?
Deel het met anderen!


1.2.1 Offers maken

In sommige gevallen betekent dit dat je afscheid moet nemen van bepaalde situaties. Afscheid nemen van niet-werkende gewoontes zoals series kijken, bier drinken, gamen, blowen of wat het ook is dat jou tegenhoudt.

Ik zal je zeggen dat ik zelfs verschillende mensen achter me heb moeten laten, omdat zij NIET bijdroegen aan mijn geluk en succes.

Niet of heel veel minder afspreken met 'weerhoudende-vrienden' kan erg moeilijk zijn. Maar soms is het de enige mogelijke keuze om jouw succes te garanderen. En als het écht een goede vriend(in) is dan begrijpt diegene het volkomen en wordt je keuze gerespecteerd.

  • Tijd is een kostbaar goed. Je kunt tijd maar één keer besteden. De tijd die jij spendeert aan het lezen van deze blog krijg je NOOIT meer terug. Dat is niet erg, want hier heb je echt iets aan. En uiteraard moet je ook heerlijk kunnen ontspannen op zijn tijd (regelmatig).

LET OP

Een minuut van je tijd is een minuut van je leven. Verspil je je tijd, dan verspil je je leven.


1.3 Stap 3: Inspireren

Wanneer je situaties in je leven beschikbaar hebt gesteld om te werken aan jouw voornemen of doel is één ding. Voor veel mensen is dat al een hele opgave: tijd afblokken om aan je verlangens, doelen en voornemen te werken.

  • Doelen stellen is de ene kant, maar dan. Het daadwerkelijk UITVOEREN en BEHALEN van deze doelen is een heel ander verhaal.

Je kunt je namelijk van alles voornemen. Misschien heb je wel 1000 redenen verzonnen waarom jij dit wil. En dan is het moment daar. Woensdag heb je vrij. Om 7:00 uur (volgens afspraak) opgestaan. Je zegt: "Ik ga NU aan de slag om de hele dag aan mijn eigen onderneming te werken..."

...of toch niet?

Ik ga eerst nog even tv kijken. Eerst nog even de afwasmachine uitruimen en de was doen. Eerst nog even gamen. Eerst nog even één aflevering kijken op Netflix. Mijn doelen komen daarna. ECHT.

En voor je het weet zijn er uren voorbij en heb je geen zak uitgevoerd. En aangezien het nu al zo laat is, kan ik misschien beter volgende week doen.

"Dan komt het beter uit en heb ik écht de tijd."

Blablabla. Je excuusjes-brein heeft zijn werk uitstekend gedaan.

Het is er in geslaagd je doen geloven dat andere zaken belangrijker zijn dan je Nummer Eén Goal op dit moment. 

Uitstellen

En weet je hoe dat kan? Hier kunnen verschillende redenen achter zitten:

  • De situatie waar je je (bijna) in gaat bevinden is oncomfortabel of onbekend
  • Je vindt het moeilijk
  • Je hebt het idee dat het je niet gaat lukken
  • Andere mensen hebben hun twijfels over jouw idee uitgesproken; deze stemmen hoor je door je hoofd denderen
  • Je gelooft er heilig in dat de was doen nu toch echt belangrijker is dan werken aan je eigen bedrijf/studie
  • Je vindt dat je even moet ontspannen
  • Je hebt nu wel andere dingen aan je hoofd, zoals de liefdesbreuk

En zo zijn er nog vele andere "redenen" te verzinnen waarom je NIET doet wat je moet doen.


1.3.1 Evalueer pas NADAT je het hebt gedaan

Uiteindelijk komt het allemaal op één ding neer. Je bent al aan het (over)analyseren VOORDAT je ook maar één stap hebt gezet. Of misschien heb je al wel stappen gezet, maar raak je tussendoor aan het twijfelen. 

Het is goed om stil te staan bij de definitie van 'Evalueren' (bron). Evalueren = ACHTERAF bespreken.

Oftewel, je kunt pas iets beoordelen wanneer je het daadwerkelijk hebt gedaan. Daarom is het zo wonderlijk dat mensen helden zijn in het VOORAF bespreken van acties alsof deze allemaal al zijn uitgevoerd.

  • Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

Wil je van uitstelgedrag afkomen? Dan moet je stoppen met het voorspellen van de toekomst en gewoon beginnen.

Evalueren

Om ervoor te zorgen dat je ook echt gáát beginnen, hanteer ik altijd de '5-Minuten-Regel' voor IEDER doel dat je voor ogen hebt. 

Het enige wat je hiervoor nodig hebt is:

  • Jezelf
  • 5 minuten van je tijd
  • Een beloning

1.3.2 Slechts 5 minuten van je tijd

Het werkt als volgt. 

Je neemt jezelf voor om aan jouw doel te werken. Studeren/sporten/ondernemen/vrouwen aanspreken of wat het ook moge zijn. En het ENIGE wat je hoeft te doen is in eerste instantie ECHT voor gaan zitten. Je gaat echt beginnen. Niet eerst de was doen. Niet eerst op Facebook scrollen. Niet nog één aflevering kijken van je serie. En niet dat ene filmpje op YouTube zien.

Zet je telefoon op stil en leg hem letterlijk in een andere kamer/ruimte.

Neem jezelf NIET voor dat je een uur of zelfs de gehele dag gaat werken aan je doel. Neem jezelf voor dat je (slechts) 5 minuten gaat steken in het werk.

That's it, 5 minuten van je tijd.

Slechts 5 minuten investeren neemt twee grote voordelen met zich mee. Allereerst is de drempel ZEER laag om te beginnen.

Immers, 5 minuten van de tijd kan iedereen er wel aan besteden. 

Doelen behalen

En het mooie is vervolgens dat je vrijwel altijd DOORGAAT zodra je eenmaal die eerste 5 minuten hebt voltooid. Helemaal als je jezelf beloond. Een symbolisch schouderklopje doet wonderen!

  • Het begin is het belangrijkst. Daarna is het slechts een kwestie van doorzetten. Beloon jezelf voor het goede gedrag door hardop of in je hoofd te zeggen: "GOEDZO! Ik ben trots op je." Klinkt misschien raar, maar werkt perfect om uitstelgedrag te vernietigen.

Over de auteur

Robert Jansen

Vrijheid. Een passief inkomen online. De mindset van een winnaar. Dat is waar ik voor sta en waar ik mijn studenten mee help. https://ikbenrobertjansen.nl

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>